Scénografie, architektura, nová média, světelný a zvukový design, móda…

Vizuálně nejzajímavější divadelní projekty posledních let
Divadelní představení, performance, instalace a site-specific projekty
Kreativní program pro děti

Program

Hot News

   
   PQ+ DOPROVODNÝ PROGRAM   

PQ E-Scenography PQ Logo
PQ > Rozhovor se Stevem Brownem, kurátorem zvukového designu

Rozhovor se Stevem Brownem, kurátorem zvukového designu

17. 6. 2011, 07:30

Jste kurátorem sekce Světlo a zvuk letošního Pražského Quadriennale. Na koho z programu této sekce se nejvíc těšíte? A stalo se vám, že jste někoho oslovil, aby se programu zúčastnil, ale on nebo ona z nějakého důvodu nemohl/a?
Těším se úplně na všechno! Do Prahy se přijedou o svoje myšlenky a tvorbu podělit tři nesmírně inspirující a skutečně revoluční zvukoví umělci: Robin Rimbaud (alias Scanner), Hans Peter Kuhn a Tod Machover. Všichni se těší fantastické mezinárodní pověsti a mám obrovskou radost, že našli ve svých nabitých diářích prostor, aby za námi do Prahy přijeli. Robin, Hans a Tod nesmírně ovlivnili moje myšlení a zvukovou tvorbu a jsem si jistý, že podobně zapůsobí i na mnoho z těch, kdo se s nimi přijdou setkat a poslechnout si je. Nestává se to často, ale tentokrát všichni tři, které jsem měl na seznamu jako první, souhlasili, že na PQ přijedou, takže jsem vůbec nemusel sahat po náhradnících (ačkoli i z těch by byla dost fantastická sestava!).

Také se moc těším na performance v rámci Zvukové kuchyně, které se budou odehrávat ve foyeru Nové scény každý den od 19. do 23. června od 10:00 do 14:00. Pozvali jsme asi 30 umělců, designerů a skupin, a ti všichni budou objevovat a bavit nás svými instalacemi a performancemi vytvořenými jen s použitím mobilních zařízení (iPhonů, iPadů a jakýchkoli dalších, které je napadnou). Vím, že někteří z nich se plánují v rámci svých performancí spojit s kolegy v jiných zemích a moc se těším, jak to dopadne.

Zorganizoval jsem pár panelových diskuzí, které by se mohly docela rozjet, takže všem doporučuji podívat se, kdy se konají a přidat se k nám.

Myslím, že akce, které jsem jako kurátor sekce Světlo a zvuk Pražského Quadriennale připravil (spolu s programem, který sestavili kolegové pro Scenofest), nabídnou každém umělci i designerovi, ať výtvarnému či zvukovému, který je navštíví, množství věcí, na které se dívat, které poslouchat,  které si užít a hlavně, do kterých se aktivně zapojit.

Bude to fantastická přehlídka, už se nemůžu dočkat!


Lidstvo se vyjadřuje pomocí světla a zvuku už od nepaměti a mohli bychom se zamyslet nejen nad jejich divadelním nebo uměleckým využitím, ale i nad jejich úlohou v náboženství nebo při manipulaci s lidmi. Čarodějové, kněží i vládci s oblibou tyto mocné prostředky využívali. Myslíte, že je to možné i dnes a nebo, že k tomu dokonce dochází?
Zvuk je úžasná věc. Zvukové informace začínáme vnímat a reagovat na ně už přibližně 4 měsíce před narozením. Definují naše smyslové, emocionální, duchovní a psychologické prostory. Zvuk, který nás obklopuje v každodenním životě, nesmírně ovlivňuje naše pocity, reakce a přístup k životu. Porozumění, jak zvuk, který nás bombarduje, když bdíme i když spíme, může změnit náš postoj k životu a naše místo v něm. Zvuk se velice efektivně používá ve všech oblastech života od náboženství po marketing. Dokáže nasytit duši i prodat nám nejnovější mp3 přehrávač, počítačovou hru nebo čokoládu. Nežijeme v tichu. Nikdy jsme nežili a žít nebudeme.

 

Audiovizuální instalace jsou často vnímány jako překvapivě složité a určené spíše pro malou komunitu odborníků a fanoušků (alespoň v České republice). Nicméně většinou se jedná o velmi otevřené záležitosti, které často umožňují různé interpretace. Setkal jste se někdy s naprostým nepochopením nebo dokonce odmítavým postojem? Jak myslíte, že by se tato tabu měla prolomit? Samozřejmě pokud nějaká vůbec existují, možná, že v jiných částech světa je situace trochu jiná, než v České republice.
Aby diváci ocenili zvukové umění, stejně jako jakékoli jiné umění, musí se naučit, jak mu rozumět a jak na něj reagovat. Vždycky se může stát, že nějaké dílo bude pro někoho nepochopitelné. Každý člověk někdy zažije odmítnutí. Všichni máme se zvukem své zkušenosti a učili jsme se s ním zacházet, takže ano, moje tvorba stejně jako tvorba kohokoli jiného byla občas odmítána. Důležité je pochopit a být sám k sobě upřímný ohledně toho, proč jste se s odmítnutím setkal: je to tím, že se vám dílo opravdu moc nepovedlo, nebo je to nedostatkem porozumění?

Důležitou rolí mezinárodních akcí jako je Pražské Quadriennale je to, že umělcům umožňují prezentovat jejich práci a ostatním nabízejí příležitost pochopit myšlenky, které za ní stojí. Divákům proto doporučuji, aby navštívili diskuze, workshopy, přednášky a prezentace, které jsme pro ně připravili. Nakonec je na každém z nás, abychom se rozhodli, jestli chceme práci konkrétního umělce porozumět. Doufám, že všichni chceme a že PQ vítáme jako akci, která nám k tomu poskytuje vzácnou příležitost díky možnosti interakce s mnoha umělci a designery, kteří do Prahy přijedou.

PQ je především divadelní festival a audiovizuální složka je rozhodně v divadelních představeních důležitá. Napadne vás nějaké představení, které na vás udělalo takový dojem, že na něj nikdy nezapomenete? Chtěl byste na nějakém konkrétním divadelním představení spolupracovat?
Mnoho představení na mě udělalo obrovský dojem! Osobně se snažím objevovat vlastní způsoby práce a nenechat se příliš ovlivnit tím, co slyším nebo vidím, že dělají ostatní. Je rozdíl, jestli chcete cesty budovat nebo jít po těch, které vybudovali druzí. Tři hlavní zvukoví umělci/designeři, které jsem už zmínil, doposud nacházeli nové směry a příliš se nenechávali prvoplánově ovlivňovat ostatními, což je, myslím, velice důležité.

Vždycky jsem toužil spolupracovat na skutečně originálních projektech, ať už divadelních nebo v rámci jiného média, a jsem vždy otevřen nabídkám!


Vím, že také přednášíte a vedete workshopy. Stalo se vám někdy, že vám někdo ze studentů položil otázku, která vás skutečně překvapila? Co je těžší: naučit studenty systematicky pracovat nebo probudit jejich kreativitu?
Studenti vás vždycky dokáží překvapit. Nevycházím z údivu, co dnes mladí lidé dovedou a jaké mají nápady, což lze samozřejmě přičíst k dobru jejich učitelům. Často zjišťuji, že nejkreativnější a nejzajímavější studenti pocházejí z menších evropských zemí. Z těch, se kterými jsem měl možnost pracovat, mě ohromili například studenti z Finska, Belgie, Nizozemí a samozřejmě z České republiky. Moc rád pracuji a učím se od mladých lidí, kteří bývají neposkvrnění, nebo nejsou tolik ovlivnění zákonitostmi života a nutností platit účty a hypotéky, což jsou nezbytnosti, které zkušené profesionály často ovlivňují.

Pracuji se studenti, kteří jsou úžasně technicky nadaní, zajímají se o reproduktory a všechno to technické vybavení, které je k realizaci projektů nutné, a mám zkušenosti i se studenty, kteří o tomhle moc nevědí, ale jsou úžasně tvůrčí jak ve své práci, tak v myšlení. V reálném světě potřebujeme oba druhy lidí. Vždy se studentů ptám, jestli si myslí, že je důležitější dobrý nápad nebo dobrý zvukový aparát.

Aktivně používáte Twitter. Co vás na této populární a relativně nové formě komunikace fascinuje? Plánujete zapojení Twitteru do své práce?
Fascinuje mě internet a to, jak nám všem skutečně otevřel nové možnosti komunikace. Dokáže zmenšovat svět. Mám to štěstí, že mám výborné přátele po celém světě a je skvělé, že s nimi kdykoli mohu okamžitě sdílet své myšlenky. Dostal jsem pár nápadů, jak využít Twitter zejména jako způsob uměleckého vyjádření, ale zatím vám je ještě neprozradím! Cokoli, co umožňuje velkou svobodu komunikace, je skvělé. Stačí se podívat, jakou roli sehrála společenská média v nedávných světových událostech a je vám jasné, jakou mají moc. Zvuk nemá žádné fyzické hranice a stejně tak internet.

 

Kde a jakou vidíte největší budoucnost pro využití instalace jako média? Ve futuristických a sci-fi filmech jsme viděli mnoho podob budoucnosti. Jak si ji představujete vy?
Moje vize budoucnosti? To je těžká otázka. Chtěl bych, aby vznikla skutečná mezinárodní komunita „otevřeného zdrojového kódu“ (open source), která by nebyla závislá na tom, jak se o naše potřeby postarají velké korporace. Ve své zvukové tvorbě se vždy snažím používat software s otevřeným zdrojovým kódem. Svět je úžasné místo plné fantastického množství různých představ, myšlenek a filozofií ohledně všemožných (důležitých i banálních) věcí a je důležité, aby je umělci reflektovali. Chtěl bych žít ve světě, kde jsme všichni propojení, chudí i bohatí, ať žijeme v rozvinuté zemi nebo ne. Pražské Quadriennale mám tak rád, protože skutečně funguje jako fórum myšlenek a tvorby a je otevřené všem, kdo se chtějí zúčastnit nebo nějak přispět. Kdyby byl celý svět vždycky takový, žili bychom na úžasném místě.